Kelan asiakaspalvelu | Kelan koronamittarit Siirry sisältöön

Kelan asiakaspalvelu


Sivu päivitetty 2022-05-17 10:06:20
Data päivitetty 2022-05-17 10:02:53

Asiakkaat voivat hoitaa Kela-asioitaan monin eri tavoin. Lähes kaikkia Kelan etuuksia on mahdollista hakea verkossa Kelan asiointipalvelussa. Henkilökohtaista neuvontaa haluavat asiakkaat voivat myös soittaa puhelinpalveluun tai mennä paikan päälle joko Kelan palvelupisteeseen tai asiointipisteeseen. Puhelinpalvelussa tai palvelupisteessä asioita voi hoitaa asiointivuoroa odottamalla tai ajanvarauksella.

Turvallisen asioinnin varmistamiseksi Kela on suositellut koronaepidemia-aikana erityisesti verkkoasiointia ja asiointia puhelimitse. Monet palvelupisteissä työskennelleet palveluasiantuntijat siirtyivät keväällä hoitamaan puhelinpalvelua. Tämä vaikutti puhelinpalvelun palvelutasoon seuraavasti: asiakkaiden jonotusaika lyheni (kuvio 1), ja Kelassa pystyttiin vastaamaan yhä useampaan puheluun (kuvio 2). Monimutkaisempien asioiden hoitamiseen hyvin sopivassa ajanvarauspalvelussa vapaita aikoja alkoi saada aiempaa nopeammin niin Kelan puhelinpalvelussa kuin palvelupisteissäkin (kuvio 3 ja 4). Verkossa tehtävien etuushakemusten osuuteen koronapandemia-ajan erityisjärjestelyillä on ollut vähemmän vaikutusta (kuvio 5).

Puhelinpalvelun jonotusaika

Jonotusaika tarkoittaa Kelan puhelinpalvelussa vastattujen puheluiden keskimääräistä jonotusaikaa minuutteina. Aika mitataan siitä, kun asiakkaan puhelu siirtyy jonoon, siihen asti kunnes palveluasiantuntija vastaa puheluun. Puheluissa on mukana Kelan asiakkuuspalvelujen hoitaman puhelinpalvelun puhelut.

Puhelinpalvelun jonotusajan keskiarvo viikolla 19 oli 8 minuuttia.

Puhelinpalvelun jonotusaika minuutteina viikkotasolla. Eri väreillä vuodet 2019 ja 2020.

Puhelinpalvelun vastausprosentti

Puhelinpalvelun vastausprosentti tarkoittaa vastattujen puheluiden osuutta saapuneista puheluista (%) viikkotasolla Kelan puhelinpalvelussa. Puheluissa on mukana Kelan asiakkuuspalvelujen hoitaman puhelinpalvelun puhelut.

Puhelinpalvelun vastausprosentti viikolla 19 oli 71,6 prosenttia.

Puhelinpalvelun vastausprosentti viikkotasolla.Eri väreillä vuodet 2019 ja 2020.

Ajanvarauspalvelun saatavuusaika eri palvelukanavissa

Saatavuusaika koko maassa

Saatavuusajan keskiarvo viikolla 43 oli puhelinpalvelussa 1,7 ja palvelupisteessä 1,4 vuorokautta.

Saatavuusaika viikkotasolla eri palvelukanavittain. Kussakin paneelissa eri väreillä vuodet 2019 ja 2020.

Saatavuusaika yksiköittäin

Saatavuusajan keskiarvo viikolla 19 oli puhelinpalvelussa lyhin yksikössä Läntinen asiakaspalveluyksikkö (0,5 vrk) ja palvelupisteessä Eteläinen asiakaspalveluyksikkö (1,2 vrk)

Saatavuusajan keskiarvo viikolla 43 2021 (vuorokautta)
puhelinpalvelu palvelupiste
Eteläinen asiakaspalveluyksikkö 1,2
Itäinen asiakaspalveluyksikkö 1,3 3,5
Keskinen asiakaspalveluyksikkö 1,4
Läntinen asiakaspalveluyksikkö 1,6 0,5
Saatavuusaika viikkotasolla eri palvelukanavittain. Kussakin paneelissa eri väreillä vuodet 2019 ja 2020.

Verkkohakemisen osuus hakemuksista alueittain

Verkkohakemusten osuutta (%) kaikista hakemuksista tarkastellaan kuukausitasolla vertaillen vuoteen 2020. Osuuksia analysoidaan maakunnittain ja kunnittain. Aluetieto määräytyy asiakkaan asuinkunnan mukaan.

Verkkohakemusten osuus maakunnittain

Verkon kautta saapuneiden hakemusten osuus huhtikuussa (% kaikista hakemuksista)
maakunta 2021 2022
Pohjois-Pohjanmaa 79,0 82,4
Etelä-Karjala 78,2 81,2
Keski-Suomi 77,1 80,7
Lappi 74,7 80,7
Pirkanmaa 79,1 80,6
Uusimaa 80,7 80,6
Varsinais-Suomi 76,5 80,6
Pohjois-Karjala 74,1 80,0
Pohjois-Savo 75,9 80,0
Satakunta 71,9 79,8
Kanta-Häme 79,2 78,9
Päijät-Häme 78,9 78,7
Kainuu 72,7 78,5
Keski-Pohjanmaa 69,4 78,2
Kymenlaakso 79,1 77,6
Pohjanmaa 68,9 77,4
Etelä-Pohjanmaa 75,6 77,1
Etelä-Savo 75,5 76,3
Ahvenanmaa 51,2 55,6
Verkkohakemisten osuus hakemuksista maakunnittain 2021 ja 2022.

Verkkohakemusten osuus kunnittain

Verkon kautta saapuneiden hakemusten osuus huhtikuussa 2022 (% kaikista hakemuksista) top 15 kuntaa
kunta 2021 2022
Pyhäntä 75,1 86,4
Inari 73,8 85,8
Haapavesi 80,2 85,7
Kittilä 81,5 85,5
Oulu 81,2 84,8
Siikalatva 84,1 84,7
Vieremä 78,1 84,5
Siikainen 68,8 84,5
Rovaniemi 77,9 84,4
Kempele 81,5 84,4
Pomarkku 74,7 84,4
Kihniö 76,6 84,2
Muhos 75,3 84,1
Oulainen 78,5 84,1
Pukkila 82,4 84,0

Verkkohakemisen osuus kartalla kunnittain ja maakunnittain huhtikuussa 2022

Kunta-/maakuntakohtaisen aikasarjan verkkohakemisen osuudesta saa esiin liikuttamalla hiirtä kartan päällä